Monday, March 14, 2011

~ Resepi: Ikan Patin msk Tempoyak ~

Ari ni aku nak kongsi resepi ngan korang...nak kate aku nih pnd msk tidak la..setakat nak mkn utk 1 family tuh, bole la..kalo nak msk utk org rmi mkn..koi x reti la wehhhh!!!~~kuar da phg aku...hahaha...

N3 lepas2 aku da bgtau nak share resepi ikan patin msk tempoyak kan??korang ingat x??kalo x ingat, xde hal la..meh aku recall blk..yg aku ckp aku penah mkn kat restoran temerloh kat shah alam tuh, yg ikan patin die x bape nak sedap tuh..haaaaa....ingat da...bagus..bagus..

Mgu lepas kitorang blk kg, pastu mok koi kabo nok msk ikan patin msk tempoyok..koi pun ape lagik..terus excited giler nak amik resepi..maklum la ikan patin kan dari phg, so kene la ckp phg gitu...hahaha..ade kene mengena ke??abai..

Resepi Ikan Patin msk Tempoyak nih amat la senang u all!!!~~eleeehhh..da tau bole la ckp sng..hahaha..

1. sediakan ikan patin. basuh dgn bersih tau, sbb ikan nih belendir sket, mak aku ckp kalo nak ilang kan lendir tuh, bsh ngan limau/asam jawa/seakan dgnnye. ikan nih, mak beli sekilo RM14

2. bahan seterusnya:~
2.1: lengkuas sebesar ibu jari tgn ye bukan kaki...hahahaha..di tumbuk tp jgn smp lumat
2.2: kunyit dlm seinci camtu di tumbuk lumat
2.3: cili padi ditumbuk lumat. kalo pedas lagik mantap..
2.4: bunga kantan di belah 2
2.5: daun kesum
2.6: tempoyak lebih kurang 2 senduk kecik.


3. seterusnya, campurkan sume bhn td dlm 1 periuk dan tambahkan air n garam secukup rase.

4. kemudian letak atas api yg sederhana, msk cam biase hingga mendidih dan sebati segala tok nenek dlm periuk tuh.

Da siap msk, bole la di hidang mkn ngan nasi putih panas2..senang kan??menu kitorang ari tuh adalah ikan talang masin, udang msk kicap ngan sambal tempoyak dan jugak jering aka jengkol, org jawa ckp..hehe..jering x interprem lak sbb die lambat.hahaha....

Seblom gerak blk, sempat lagik aku repeat mkn ikan patin resepi mak nih..mmg ade uuuummmppppphhh la....

Resepi sambal tempoyak next n3 okkkkk..SELAMAT MENCUBA!~

No comments: